Abstract:
We based and directed this study exactly on the application of strategic
communication in the electricity sector, focusing on detailed organizational
diagnoses. The methods included document analysis, interviews with key personnel
and surveys, these were conclusive, where areas of improvement in internal and
external communication were highlighted where gaps in the perception of the
organization were revealed. After the study based on the DOFA method, the results
and strategies direct us to the construction of a proposed communication plan that
addresses the solution to the aspects that cause failures, we also seek to promote
the coherence and application of the messages, highlighting the commitment of
employees in order to create an optimal work environment for good development,
thus guaranteeing one of the points of organizational success. We conclude the
importance of the study and application of strategic solutions from communication in
the management of the energy sector, emphasizing its positive impact on
organizational performance
Description:
La realización de este estudio lo basamos y direccionamos exactamente a la
aplicación de la comunicación estratégica en el sector eléctrico, centrándose en
diagnósticos organizacionales detallados. Los métodos incluyeron análisis de
documentos, entrevistas con personal clave y encuestas, estos fueron
contundentes, donde se resaltaron áreas de mejora en la comunicación interna y
externa donde se revelaron brechas en la percepción de la organización. Tras el
estudio basado en el método DOFA, los resultados y estrategias nos dirigen a la
construcción de un plan de comunicación propuesto que aborda la solución a los
aspectos que son causantes de falencias, también buscamos promover la
coherencia y aplicación de los mensajes, resaltando el compromiso de los
empleados para así crear un ambiente laboral óptimo para un buen desarrollo,
garantizando así uno de los puntos de éxito organizacional. Concluimos la
importancia del estudio y aplicación de soluciones estratégicas desde la
comunicación en la gestión del sector energético, enfatizando su impacto positivo
en el desempeño organizacional.